Joulutauon aikana on ollut hetki aikaa miettiä menneitä ja suunnitella tulevaa.
Aluksi täytyy kiittää tyttöjä todella mukavasta ja tuloksellisesti onnistuneesta syksystä. Kehittyminen on ollut aivan huikeaa heillä jotka harjoituksissa ovat aktiivisesti käyneet! Jotta kevätkaudella sama jatkuisi, on muutaman ratkaisevan tekijän onnistuttava:
Näistä valmennus voi vaikuttaa lähinnä sisältöön, loppu on kiinni tytöistä itsestään!
Ajatuksissa on herännyt sellainen epäilys etteivät pelaajat itse, eikä luultavasti suurin osa vanhemmistakaan tiedosta sitä tosiasiaa, kuinka jokainen harjoituskerta vaikuttaa tulevaisuuteen ja miten jokainen nyt harjoiteltava asia pohjautuu jo opeteltuihin asioihin. Jokaisella harjoituskerralla kulloinkin opeteltavat asiat ovat sallaisia, joita tarvitaan tulevaisuudessa, niin seuraavissa yhä vaativammiksi muodostuvissa harjoitteissa, kuin myös siinä että kykenemme pelaamaan joukkueena parhaalla mahdollisella tasollamme, turnauksesta toiseen. Tätä ymmärrystä lisäämään, käymme pelaajien kanssa vuoden viimeisissä harjoituksissa läpi alla olevaa yhden harjoituskerran suunnitelmaa pilkottuna "palapelin" palasiksi, joista muodostuu lopulta kokonaisuus jollaiselta joukkueena näytämme. Teksti on pitkä, mutta siinä on runsaasti asiaakin... Toivottavasti jaksatte sen lukea ajatuksella läpi yhdessä pelaajien ja vanhempien kesken, mieluiten vieläpä useampaan kertaan. Ihan jokainen harjoituskertamme rakentuu vastaavalla tavalla, vaikkei jokaisesta harjoituksesta yhtä kattavaa ennakkosuunnitelmaa olekaan mahdollisuutta kirjallisena laatia tai avata tytöillekään sitä miksi mitäkin harjoitetta tehdään. Mutta luottakaa valmentajiin, kaikella tekemisellä on tarkoituksensa!
Jos mitään muuta ei tästä tekstistä jää mieleen, niin toivottavasti kuitenkin seuraava tummennettu teksti:
Poissaollessa harjoituksista jää aina oppimatta jotain sellaista jonka toiset joukkueemme pelaajat oppivat ja jota tarvitaan tulevaisuudessa! Tämä ei silti tarkoita sitä että 100% pitäisi kenenkään osallistua harjoituksiin, se ei ole kenellekään mahdollista (ei edes valmentajille). Harjoitukset ja toistomäärät rakentuvat siten että noin 75-80% aktiivisuudella pelaaja saa niistä vielä optimaalisen hyödyn ja riittävät opit. Meillä ei ole mahdollisuutta edetä sellaisella tahdilla että 30-40% harjoitusaktiivisuudella osallistuvat pelaajatkin saisivat riittävät toistomäärät, silloin ahkerimmin harjoittelevien toiminta harjoituksissa kävisi kovin pitkästyttäväksi ja yksitoikkoiseksi, eikä kauden aikana ennätettäisi kovin montaa uutta asiaa opettelemaan.
Kaikki varmasti ymmärtävät sen että jonkun harjoitellessa jopa yli 90% kaikista tarjolla olevista määristä, kehitys on ihan eriä kuin sellaisella joka samalla jaksolla on osallistunut vain 30% harjoituksista. Käytännössä suurin osa harjoituksista menee tällöin uuden oppimiseen, eikä kertaukselle jää mahdollisuutta ja itse asiassa iso osa uusistakin asioista jää yleensä sisäistämättä riittämättömien perustaitojen puuttuessa. Monilajisuudella voidaan kompensoida vielä noin 60% osallistumisaktiivisuutta, mutta sen jälkeen aktiivisimpien yksilajisten kehitys johtaa lajissamme väistämättä parempiin tuloksiin. Silti kannustamme harrastamaan useampaa lajia / muita harrastuksia, jotta tekemisessä säilyy ilo ja mahdollisia lajivalintoja tarvitsee miettiä vasta siinä vaiheessa kun oma tietämys asioista on riittävällä tasolla.
Kannustakaamme siis lapsiamme aktiivisesti harjoituksiin, kuitenkin sovituissa rajoissa eli emme harjoittele sairaana, emmekä silloin kun kiukututtaa (ja häiritä samalla muiden harjoittelurauhaa). Myös koulunkäynti on tärkeämpi asia kuin yksittäiset säbä treenit!
-Sami-
VUODEN 2016 viimeiset harjoitukset 31.12.2016 Isokylässä (suunnitelmat ennen harjoituksia, muokataan osallistujamäärän mukaan)
- | Alkulämmöt | ||
- | tikkaat | ||
* lihasten lämmittely | |||
* koordinaatio | |||
* rytmikyky | |||
* kehonhallinta | |||
* ajatusten siirtäminen harjoitteluun | |||
- | Miksi on tärkeää käydä harjoituksissa? | ||
* | kuin "palapeli" -> jokainen harjoite vie kohti kokonaisuutta | ||
-> jos osa "palasista" jää oppimatta -> kokonaisuudesta ei tule paras mahdollinen | |||
* | yksilötaidot | ||
-> kaikilla vielä puutteita, joten jatketaan… | |||
-> yhä vaativampia suorituksia harjoittelemaan | |||
- henkilökohtaisia suorituksia | |||
- useamman pelaajan harjoitteita | |||
-> pikkuhiljaa voidaan siirtyä enemmän myös taktisiin asioihin | |||
* | kaveriporukka | ||
* | mukava pelata kun voi tehdä opeteltuja asioita | ||
* | toistokerrat ja määrät harjoitteen mukaan | ||
- joskus vain parit treenit, joskus viikkoja, jopa kuukausia | |||
(syventäen ja uusia osia lisäten pikkuhiljaa, vrt. "pelinavaus" -harjoitteet) | |||
* | jollei osaa "palasia" ei voi oppia kokonaisuutta | ||
- | Tänään harjoitteina -> purku ("palapeli") | ||
* näiden asioiden läpikäynti | |||
MV:t pukemaan (harjoitteiden mukaan MV:t...) | |||
* loistavaa kun suurin osa haluaa MV:ksi | |||
* pallolliset harjoitteet voivat olla tällä kertaa tärkeät juuri sinulle | |||
-> valintoja ketkä milloinkin MV:t | |||
YHTEISET: | |||
- | lyhytsyöttöharjoitus | ||
* syötön laatu, suuntaus, kovuus, ajoitus, liike | |||
* opitaan syöttämään siten että kaveri voi saada sen haltuun | |||
* opitaan haltuunottamaan pallo pehmeästi | |||
* opitaan syöttämään kovasti ykkösellä | |||
* opitaan toimimaan myös liikkeessä | |||
* "valmisteleva" harjoite tämän päivän muihin harjoitteisiin | |||
* osa "palapeliä" | |||
-> peleissä satoja syöttöjä! | |||
- | tötsäpujottelu, katse irti pallosta! | ||
* pallo suojauksessa, katse ylös | |||
-> nähdään mitä kentällä tapahtuu | |||
-> vastustaja joutuu rikkomaan -> vapareita | |||
* nopeampi syöttö tai laukaus | |||
* tukee kiertoranteen oppimista | |||
* "valmisteleva" harjoite tämän päivän muihin harjoitteisiin | |||
* osa "palapeliä" | |||
-> peleissä satoja kuljetuksia! | |||
JENNA: | |||
- | rannelaukaus | ||
miksi tärkeää? | |||
* pelinomainen suoritus | |||
* tarkka | |||
* suurin osa maaleista tehdään rannelaukauksella | |||
* yllättävä maalivahdille | |||
* MAALEJA | |||
mihin liittyy: | |||
* PELIT | |||
tukevat jo harjoitellut asiat: | |||
* yksilöharjoitteet: | |||
kuljetusradat | |||
laukaisuharjoitteet | |||
- | syöttö eteen omasta jonosta + rannelaukaus | ||
miksi tärkeää? | |||
* pelinomainen suoritus | |||
- laadukas syöttö oikeaan suuntaan | |||
- pehmeä 1. kosketus (muuten vastustaja vie pallon) | |||
- paljon toistoja -> varmuus peleissä | |||
* liikesuunta säilyy -> läpiajot | |||
* MAALEJA | |||
mihin liittyy: | |||
* PELIT | |||
tukevat jo harjoitellut asiat: | |||
* yksilöharjoitteet: | |||
laukaisuharjoitteet | |||
syöttöharjoitteet | |||
kuljetusharjoitteet | |||
pehmeä haltuunotto (myös eri suunnista) | |||
rintamasuunta | |||
liikesuunta tyhjään tilaan | |||
HUOM! Jos osa yksilöharjoittelusta puuttuu -> mitä? | |||
-> vaikeampi oppia kokonaisuus ja saada | |||
hyviä puhtaita suorituksia tässä harjoitteessa | |||
-> jo opitut asiat perustana uuden oppimiselle | |||
-> vielä ei ole myöhäistä! | |||
SAMI: | |||
- | kiertorannari | ||
miksi tärkeä? | |||
* pelinomainen suoritus | |||
* yllättävä maalivahdille | |||
(liikkeestä, pakin jaloista, maskista) | |||
* lähivaparit | |||
tukevat jo harjoitellut asiat: | |||
* yksilöharjoitteet | |||
pallon suojaaminen | |||
tötsäpujottelut palloa suojaamalla | |||
rannelaukaus paikaltaan | |||
rannelaukaus läpiajosta (esim. 7) | |||
- | lähivapari | ||
miksi tärkeä? | |||
* pelinomainen suoritus | |||
* yllättävä maalivahdille | |||
(liikkeestä, maskista) | |||
* MAALEJA | |||
tukevat jo harjoitellut asiat: | |||
* levitä tyhjään tilaan | |||
* pelivalmius | |||
* mihin minulle voi syöttää | |||
* lyhytsyöttö | |||
* suoraan syötöstä laukaukset | |||
* kiertoranne | |||
tulossa olevat tarvittavat "palapelin palaset" | |||
* lyhyt terävä kiertoranne | |||
* maskipelaaminen | |||
* reboundit | |||
miten on tarkoitus lopuksi suorittaa: | |||
* fläppitaululla piirrettynä | |||
* nyt harjoiteltavat "palapelin osat" | |||
- terävä lyhyt kiertoranne | |||
- maskipelaaminen | |||
- | mistä jäävät tänään poissa olleet paitsi? (ainakin tästä keskustelusta) | ||
- | miten voi osata kokonaisuuden, ellei osaa palasia? | ||
- | JOKAINEN HARJOITELTAVA ASIA TÄHTÄÄ PELIN KEHITTYMISEEN!!!!! | ||
juoma | |||
pelinavaus | |||
- | TEEMA: RINTAMASUUNNAT!!!!! | ||
- | sentterin kautta 2x | ||
- | piikki vastakkaiselta puolelta | ||
- | piikki yksin läpiajoon / kiertorannarille | ||
5 vs 5 pelaaminen | |||
- | TEEMA: RINTAMASUUNNAT!!!!! |
Ei uutisia |